Kurs

Tillämpad ecklesiologi och församlingssociologi

I kursen får studenten studera och reflektera kring församlingens identitet och kallelse samt det pastorala uppdraget. Kursen presenterar ett församlingssociologiskt och ecklesiologiskt perspektiv som relateras till församlingens samhälleliga lokalisering utifrån tre teman: ledarskap, församling och mångfald.I kursen behandlas särskilt begravningsgudstjänsten, vigselgudstjänsten och dopgudstjänsten, samt de pastorala frågor och uppdrag som relaterar till detta. I övningar och teologisk reflektion integreras liturgik, homiletik, hymnologi och pastoralteologi.

Efter kursen förväntas studenten:

  • visa fördjupad förmåga till en självständig och kritisk församlings- och omvärldsanalys med särskilt fokus på gudstjänst, liturgi och ledarskap i församling
  • kunna i planering och genomförande av de olika kyrkliga handlingarna göra självständiga teologiska och etiska bedömningar av innehåll, sammanhang och gestaltning
  • ha insikt om sitt behov av och ta ansvar för fortsatt kunskapsinhämtning som ledare

Björkman, Gustaf (red.), 2014. Herde: Identitet och spiritualitet för pastoralt ledarskap. Tro & Liv skriftserie, 2. Örebro: Marcus förlag. S. 109–156, 157–178. (70 s)

Boström, Tomas, 2015. A Capella: Om varför vi sjunger som vi sjunger. I: Jonsson, Åke (utg.) Motstånd och förvandling. Gudstjänst på självförverkligandets marknad. Tro & Liv skriftserie, 3. Örebro: Marcus förlag. S. 79–90.

Carroll, Jackson W., 2011. As one with authority: reflective leadership in ministry. Cascade Books. (221 s)

Ellis, Christopher J., 2004. Gathering: A Theology and Spirituality of Worship in Free Church Tradition. London: SCM Press. S. 1–149.

Fahlgren, Sune, 2015. Vatten är tjockare än blod: En baptistisk kulturhistoria. Studiea Theologica Holmiensia, 23. Stockholm: Teologiska högskolan Stockholm S. 111–194 (teologi för pastoralt ledarskap), 281–330 (sånggrupper), 331–348 (doppraxis). (152 s)

Halldorf, Joel, et al. (red.), 2015. Söndag. Gudstjänst i en ny tid. Örebro: Libris. (295 s)

Garces-Foley, Kathleen, 2007. Crossing the Ethnic Divide: The Multiethnic Church on a Mission. Oxford/New York: Oxford University Press. (178 s)

Selander, Ingrid, 2008. När tron blir sång: om psalm i text och ton. Skellefteå: Artos. S.13-114, 153-170. (120 s)

Kyrkohandbok för Equmeniakyrkan, 2016. Stockholm: Verbum.

Fem artiklar om multietniska församlingar:

Snell Herzog, Patricia & Vaidyanathan, Brandon, 2015. Conflict & Community: Twin Tensions in Becoming a Multiethnic Congregation. I: Rev Relig Res, 2015:57. S. 507–529.

Talsma Gaul, Anita, 2010. ’Living in Perfect Harmony’: A Multiethnic Catholic Parish on the Minnesota Prairie, 1881–1910. I: Journal of American Ethnic History (Vol. 30, No. 1). S. 37-71

Gushiken, Kevin M., 2012. Paulo Freire and his Contribution to Multiethnic Churches. I: Religious Education (107:2). S. 122-138.

Paas, Stefan, 2012. Church Renewal by Church Planting: The Significance of Church Planting for the Future of Christianity in Europe. I: Theology Today (68:4). S. 467–475.

Gushiken, Kevin M., 2015. Cultivating Healthy Discipleship Settings in Multi-Ethnic Churches. I: Transformation (32:1). S. 17–26.

Artiklar kan tillkomma.


Kurslitteraturen reviderades senast 3 maj 2016.

Schemat finns tillgängligt senast en månad innan kursen startar. Vi rekommenderar inte att du skriver ut schemat eftersom vissa ändringar kan ske.

Öppna schemat

Sune Fahlgren

Docent, högskolelektor, pastor

sune.fahlgren@ehs.se

Anneli Winell

Teol.dr, högskolelektor

anneli.winell@ehs.se

Betyg

A = Framstående, B = Mycket bra, C = Bra, D = Tillfredsställande, E = Tillräcklig, Fx = Otillräcklig, komplettering möjlig, F = Otillräcklig

Examinationsformer

  • PM
  • Seminarier

Kurser i teologi 120 hp inklusive Religionspedagogik och själavård 15 hp eller efter särskild prövning. Dessutom kunskaper i svenska och engelska motsvarande kraven för grundläggande behörighet.

För fullgjord kurs krävs minst 80% närvaro vid föreläsningar och 100% närvaro vid seminarier/gruppövningar och andra tillfällen för redovisning. Frånvaro därutöver kan kompenseras genom kompletteringsuppgift (-er) om kursansvarig lärare bedömer det möjligt. Vid frånvaro om 50 % eller mer betraktas kursen som avbruten, även om examinationsuppgifter har genomförts.

Fastställd av Ämnesföreträdarkollegiet vid Enskilda Högskolan Stockholm den 17 december 2013.

Senast reviderad den 22 februari 2017.